آشنایی با انواع مقادیر rel برای لینک ها در HTML و سئو

مسیح دیندار
مدیریت
عضو شده: 2021-04-12 14:23:35
2021-06-05 09:20:07

لینک ها در سئو انواع و حالات مختلفی دارند. لینک های مستقیم، لینک های غیرمستقیم، مجاز به فالو و نوفالو، داخلی و خارجی و ... و مهم این است که از نظر سئو لینک های داخل سایتمان را به بهترین نحو مشخص کنیم که هم برای سئوی سایتمان مفید باشد و هم از گزند جریمه ها و اسپم شدن ها در امان بمانیم.

مهم ترین بخش که در لینک ها، برای علامت گذاری نوع لینک کاربرد دارد، بخش rel هست. مقادیری که در این دستور تعیین می شود روی آن لینک تاثیر قطعی گذاشته و با این مقادیر به گوگل و سایر ابزارهای سئو نوع لینکی که در سایت قرار داده ایم را معرفی کنیم.

مقادیری که برای این خاصیت می توان استفاده کرد:

  1. dofollow که به معنای بررسی کردن لینک و محتویات داخلی لینک است. از این مقدار برای صفحات مهم و داخلی سایت باید استفاده کنید.
  2. nofollow برای عدم بررسی محتویات داخلی لینک است. برای لینک های خارجی کاربرد دارد
  3. internal برای معرفی لینک های داخلی سایت کاربرد دارد. برای مثال برای لینک های دسته بندی ها یا صفحات ثابت سایت
  4. external برای معرفی لینک های خارجی. لینک به منابع مطالب یا معرفی سایت های دیگر در داخل سایتمان
  5. noopener برای مباحث امنیتی استفاده می شود. با این مقدار به گوگل و سایر ربات ها می فهمانیم که این لینک را توسط ابزارهای جاوا اسکریپت اجرا نکنند!
  6. noreferrer برای ابزارهای ردگیری و آمار کاربرد دارد. با افزودن این مقدار، اگر از روی لینک خارجی سایتتان کلیک شود، مرورگر کاربر دستوراتی به ابزارهای آمارگیر و سایت هدف ارسال می کند که مبدا کلیک که سایت شماست را نمایش نخواهد داد.
  7. usg این مقدار به ربات ها و گوگل می فهماند که لینکی که پیش رو دارد توسط کاربران ایجاد شده. بیشتر برای سایت های کاربر محور مانند شبکه های اجتماعی و انجمن ها کاربرد دارد.
  8. sponsored این مقدار برای لینک های حمایتی باید استفاده گردد. سایت هایی که اقدام به فروش بک لینک می کنند و یا تبلیغات متنی قرار می دهند، برای جلوگیری از خطرات بعدی حتما باید این مقدار را به لینک های خارجی اضافه کنند. این مورد را در ادامه بیشتر توضیح خواهم داد.

 

مقدار sponsored در لینک و ضرورت استفاده از آن

سایت هایی که دارای آتوریتی مناسبی هستند و اقدام به فروش بک لینک و قرار دادن تبلیغات متنی در سایت خود می کنند، و اگر این لینک ها در اکثر صفحات سایت (مانند ادامه مطالب و صفحات ثابت) نمایش داده می شود، الزاما باید مقدار sponsored را در بخش rel لینک ها اضافه کنند. به این صورت:

<a href="https://talkina.ir" rel="sponsored" target="_blank">پلتفرم اجتماعی تاکینا</a>

اما دلیل آن چیست؟

زمانی که یک لینک خارجی در سایت خود قرار می دهید که در اکثر صفحات سایتتان نمایش داده می شود، گوگل می تواند به آن لینک در تمامی صفحات سایت شما دسترسی داشته باشد. و از آنجایی که عموما تبلیغات متنی، موقتی هستند، پس از اتمام دوره تبلیغات و حذف شدن لینک سایت مشتری از سایت ما، هر دو طرف از نظر سئو آسیب خواهند دید!

گوگل سایت شما را به عنوان فروشنده بک لینک و سایت مشتری را به عنوان خریدار بک لینک کاذب جریمه خواهد کرد و اصولا به اینگونه بک لینک ها، بک لینک Toxic یا سمی گفته می شود که باعث اسپم شدن و پنالتی شدن هر دو سایت خواهد شد!

اما با اضافه کردن sponsored به لینک، به گوگل می فهمانیم که لینک پیش رو فقط جهت حمایت یا معرفی به کاربران سایتمان جهت استفاده کردن قرار داده شده و در صورت حذف شدن آن لینک هم تاثیر منفی برای سایت قرار دهنده بک لینک نخواهد داشت. هر چند همچنان سایت مشتری با کاهش تعداد بک لینک ها به مرور زمان دچار خواهد شد اما سایت فروشنده بک لینک از این خطر درامان خواهد ماند!